dissabte, 8 de juny del 2013

Valoració final del blog i l'assignatura

I ara que ja hem acabat el nostre període de Pràcticum 0-3 a l'escoleta, hem de posar punt i final a l'assigantura i al blog; i és l'objectiu d'aquesta darrera entrada, valorar la tasca feta durant aquests mesos.

Per començar m’agradaria dir que en general, la valoració del blog ha estat positiva. Crec que ha estat una eina que m’ha resultat d’utilitat, sobretot pel que fa al fet de poder compartir amb els companys la feina que s’està fent en els determinats centres de pràctiques, ja que degut als horaris i al nivell de feina que hem tingut ens ha fet perdre el contacte entre els companys per una temporada, i a través del blog, almenys hem pogut anar seguint l’evolució de cadascun d’ells, i assabentar-nos de les “bones pràctiques” que es van duent a terme a les diferents escoletes.

La veritat és que les entrades sobre aquestes bones pràctiques i sobre els projectes de millora (acompanyat de les exposicions a classe), són les que m’han semblat més interessants, perquè és una manera de crear una xarxa d’experiències i d’anar agafant idees per al dia de demà poder-les aplicar, si escau, als centres on poguem anar a treballar. Ha estat una tasca que ens ha permès incrementar el nostre bagatge professional, per la qual cosa n’estic satisfeta.

Per altra banda, amb la resta d’activitats de reflexió proposades tant al blog com al quadern he pogut ser conscient de fets que sense la feina feta en aquesta assignatura no ho hagués aconseguit, però he de reconèixer que també m’ha fet ser tan realista que en ocasions m’he sentit frustrada, i m’ha costat acceptar-ho, perquè assumir que “no tot allò que llueix és or”, ha estat emocionalment dur.

En quant al treball per competències, pens que encara ens queda molt camí per recórrer, però que hem fet una tasca realment gratificant, perquè ens ha servit per ser molt més conseqüent amb les nostres actuacions i maneres de fer, perquè aquestes no quedaven en un simple fet. Cada actuació ha estat pensada i reflexionada, a priori i a posteriori, i el fet d’haver hagut de plasmar-ho en el blog, a través de les etiquetes, ha fet que fos molt més conscient del meu procés d’aprenentatge.

Competències etiquetades:
He triat aquesta competència (1.4), perquè amb la valoració final he elaborat conclusions sobre el meu procés d'aprenentatge, tenint en compte la teoria i la pràctica que hem estat treballant. Però també la competència 2 perquè aquesta valoració ha requerit fer una reflexió sobre tot el propi procés dut a terme durant aquests mesos, revisant la tasca feta.

Valoració final de les competències

En aquesta entrada faré un recorregut per les competències, revisant el nivell d'assoliment, tal com vam fer a la primera entrada del blog. 

Pens que en quant al treball per competències encara em queda un gran camí per recórrer perquè és la primera vegada que treballam amb aquesta metodologia, però crec que la feina feta ha estat molt gratificant perquè m’ha ajudat a realitzar uns aprenentatges molt més significatius ja que a través de la reflexió aquests han passat en un terreny molt més conscient.

Pel que fa a la competència 1 sobre l’autonomia en l’aprenentatge, podria dir que amb el treball que hem anat realitzant aquests mesos he pogut treballar totes les subcompetències que engloben. La 1.4 no l’he etiquetada a cap entrada però l’he treballada en el projecte de millora ja que hem hagut de contrastar les propostes de millora, que hem elaborat per a les educadores, amb referències teòriques per tal de fonamentar-les i extreure conclusions.

En quant a la competència número 2 sobre la reflexió del propi procés d’aprenentatge, pens que les he treballades totes ja que he estat capaç d’identificar els punts forts i els punts febles de les meves competències; he identificat creences pròpies; m’he proposat nous aprenentatges i m’he fet preguntes relacionades amb el propi procés, així com he anat recollint els dubtes i dilemes que em suggerien certes actuacions de la mestra. Pel que fa als errors i a les propostes de millora, han fet referència sobretot al nostre projecte de millora, en el qual hem recollit tot allò que modificaríem si l’haguéssim de fer de bellnou.

Referent a la competència 3, sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil, consider que l’he assolida ja que amb l’anàlisi del centre que se’ns requereix al principi del període de pràctiques hem hagut de fer preguntes sobre allò que hem observat, hem aportat reflexions sobre l’organització i hem contrastat els documents de centre amb la realitat quotidiana.

Pel que fa la competència 4, les subcompetències relacionades amb la identificació de les bones pràctiques i l’elaboració d’hipòtesis sobre un fet concret, han estat treballades en el blog en l’exercici sobre les creences de la mestra, que per a mi m’ha resultat de gran utilitat per posar de manifest pràctiques que s’haurien de revisar. En canvi, puc dir que la 4.1 l’he treballada en les activitats del quadern, per la qual cosa no ha quedat reflectida en les etiquetes del blog.

Fent referència a la competència 5, pens que a través de la lectura proposada sobre els centres innovadors, l’anàlisi de necessitats del projecte de millora, la recerca bibliogràfica que hem hagut de fer per desenvolupar el projecte de millora, i la previsió de les resistències que ens podrem trobar a l’hora d’aplicar el projecte, puc donar per conclosa i treballades la gran majoria de les subcompetències d’aquest apartat, i podria dir que de tot el llistat.

Per la qual cosa, podríem dir que hem assolit amb un grau elevat de satisfacció els objectius de l’assignatura, perquè hem treballat per competències i potser no les he assolides al cent per cent, perquè algunes requereixen una tasca més complexa que d’altres, però almenys puc dir que les he treballades. És per això que pens que la tasca que hem anat fent durant aquests mesos ha estat de gran utilitat i molt satisfactòria, però com he dit al principi ens queda encara un llarg camí per recórrer.

Competències etiquetades:
He escollit aquesta competència (2.1) perquè pens que és la que més s'adequa al contingut de l'entrada, ja que en aquesta he identificat els meus punts forts i febles i he valorat el treball de les competències professionals elaborat durant aquest curs.