Les bones
pràctiques que he escollit del llistat
que ens han proposat les professores són aquestes que exposaré a continuació.
La primera que m’agradaria comentar és la de
la LLUM, m’ha semblat molt
interessant perquè es tracta d’aprofitar els recursos que ens dóna la natura
per poder donar als infants multitud de possibilitats de joc. M’ha cridat l’atenció
llegir aquest article avui, perquè precisament la setmana passada, a l’hora del
pati, un infant es va descobrir la seva ombra. Jo de lluny l’observava i vaig
veure que mirava al terra i es movia, i amb l’expressió de la cara el vaig
notar sorprès. M’hi vaig apropar i li vaig demanar “has vist? Saps què és això?" I em va dir “Jo!” Era plenament conscient que qui feia aquesta ombra era ell,
havia estat uns minuts realitzant aquesta comprovació a través dels moviments
del seu cos, i havia descobert que si ell es movia, l’ombra també. M’hi vaig posar al costat i li vaig demanar “I això?” I em va dir “na Marina i jo” i vaig intentar jugar al
joc de les ombres amb les mans, però reconec que no en sé fer gaires.
M’hagués agradat haver llegit aquest article
abans i tenir més recursos per aprofitar la situació esmentada per continuar el
joc amb la resta d’infants i permetre’ls descobrir les meravelles de la llum.
Consider que el treball de la llum és
engrescador perquè desperta l’interès dels infants, és com un nou món per
descobrir. I el que és fantàstic, és que no necessites gaire material, de
manera que és una activitat econòmica, perquè en el temps que vivim hem de
saber donar corda a la imaginació i a la creativitat i donar lloc a
aprenentatges.
“donar un tractament pedagògic de la llum,
vol dir donar als infants una lupa de gran augment per mirar, trobar, i prendre
consciència del petit detall de les coses…”
La
següent bona pràctica que m’agradaria comentar és la del TREBALL EN EQUIP, ja que com tots sabem els infants d’aquestes edats
es troben en una etapa plenament egocéntrica, en que no són capaços de posar-se
al lloc de l’altre. I en moltes ocasions, veiem que els jocs que inicien són
jocs en paral·lel. Juguen uns al costat dels altres, però poques vegades ho fan
de manera cooperativa.
I m’ha
agradat veure que aprofitant els recursos i els fets puntuals del dia (que un
infant arribi a classe amb un paraigua) permet anar molt més enllà. Es tracta d’observar
allò que passa a l’aula i saber trobar elements que ens permetin aprofitar-los
per donar l’oportunitat als infants de col·laborar, d’aprendre junts.
I pel que
fa a les bicicletes tàndem, pens que és
una bona estratègia, no només el fet d’aquest tipus de bicicleta, sinó la idea
de proposar material que permetin aquest tipus de relacions. Perquè sovint,
veiem als patis de les escoletes, materials que fomenten l’ús individual, i que
en més d’una ocasió es converteixen en motiu de disputes, disgustos i
rebequeries. Es tracta de plantejar-se quin tipus de materials posam a l’abast
dels infants... quin tipus de relacions fomenten aquests materials? Quin tipus
de relacions volem aconseguir?
Estructures de plàstic |
A l’escoleta
on estic fent les pràctiques hi ha dos patis perquè l’escoleta consta de dos
edificis. La part antiga i la part nova, inaugurada aquest curs. El pati de la
part antiga és un pati amb arbres, amb pasteres on hi ha plantes, amb un
gronxador, etc. El pati de la part nova és una explanada folrada d’escuma de
parc infantil, amb una estructura de plàstic que té forma de casa amb dues
rampes i un parell de finestres; una estructura circular de plàstic, i un túnel
també de plàstic. Els dos patis es complementen amb tricicles, motos i cotxes.
Racó de Natura al pati |
A més de conèixer les bones pràctiques
concretes proposades, aquesta activitat també m’ha servit per conèixer un
entorn virtual en el que es comparteixen experiències molt interessants.. i que
si t’hi dediques una estona et pots perdre entre la quantitat i la qualitat de
les idees que s’hi exposen. Ha estat molt enriquidor!
Competències etiquetades:
He etiquetat la competència 4.2 perquè he
comentat tres bones pràctiques del llistat proposat. Així, encara que no les he
identificat, perquè en aquesta primera part només hem comentat perquè hem
escollit aquestes tres del llistat, sí que les he comparat una mica amb el que
jo estic vivint a l’escoleta.
I també he etiquetat la 3.2 perquè en aquest
cas he aportat algunes reflexions en quant a l’organització del centre, en
concret la distribució de l’espai (el pati), els materials que es disposen als
infants ja que condicionen les relacions que s’hi poden establir, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada