divendres, 19 d’abril del 2013

Bones pràctiques (II) - Qui ha construït què?


Sovint, quan es proposa als infants jugar amb les construccions, l’aula acaba esdevenint un espai ple de peces de diferents colors, escampades arreu. Les creacions dels infants a vegades són impossibles d’identificar, perquè sovint ni els propis infants saben què han fet. I si pel contrari l’infant realitza una construcció i l’identifica, aquesta és destruïda a l’hora d’arraconar.

Aleshores, la pràctica que he escollit per a presentar-vos és un racó de construccions una mica especial.

Es tracta d’una pràctica a nivell d’aula, posada en marxa per la meva tutora a l’aula de 2-3 anys.
Es tracta d’un racó de construccions, on els infants poden realitzar construccions amb diferents materials en funció de la proposta de la mestra. És a dir, un dia construeixen amb blocs de fusta i d’altres amb blocs de plàstic (tipus lego).
Com ja sabem, el fet de les construccions és una experiència amb una gran càrrega d’aprenentatge per a l’infant perquè ajuda a desenvolupar la capacitat de concentració, permet estructurar el pensament, permet el desenvolupament del pensament intuïtiu, treballa continguts de lògica-matemàtica, etc.
Però el racó que us present va una mica més enllà.

Racó de construccions
Es tracta d’un racó que es mou, és a dir, és una taula construïda a partir d’un palé, al qual se l’hi ha afegit unes rodes. Quan no es fan construccions la taula s’arracona sempre al mateix lloc. Un indret ambientat amb fotografies de construccions (algunes aportades per les famílies). Però quan la mestra ho troba oportú, gràcies a la capacitat de mobilitat de la taula la desplaça al bellmig de l’aula i treu les peces de construcció, i en ell els infants poden anar realitzant les seves construccions.

La taula va ser construïda amb la participació del pare d’un infant de la classe, de manera que veiem la participació i la implicació de les famílies en les activitats de l’aula.

Però el que jo destacaria d’aquest racó és que consta d’un plafó amb fotografies individuals (tipus carnet) de cada infant plastificades i aferrades al plafó amb velcro. De manera que l’infant, després de realitzar la seva construcció damunt la taula, hi pot posar la seva fotografia, per a conèixer quina ha estat la seva construcció.
És una manera de donar visibilitat a les accions dels infants, poder-ho compartir amb les famílies, i donar continuïtat a aquestes construccions perquè es conserven damunt la taula al llarg dels dies, i els infants les poden anar seguint en diferents moments, de manera que va evolucionant.

Aquest racó es troba a una aula de 2-3 anys (Els Tres Porquets), però com que la taula es pot moure, en ocasions les altres aules la poden utilitzar. El que no tenen és el plafó d’identificació de construccions amb les fotos dels infants.
No hi ha un moment estipulat de joc amb les construccions, però és un material recorrent durant els moments de joc que es solen donar durant l’arribada dels infants o els dimarts de 10.30 a 11h; encara que és molt flexible.

Pel que fa a les característiques dels infants, podem dir que és un grup especialment actiu, a qui els agrada el joc més de caràcter físic (córrer, encalçar-se, botar, lluitar, etc), però que en determinats moments i mitjançant determinats materials, com són les construccions, són capaços de mantenir-se immersos en un joc més tranquil, que requereixi major atenció, concentració i perseverança.

En quant els objectius es plantegen: 

  • dotar d’un espai que permeti donar continuïtat a les accions dels infants
  • donar visibilitat a les accions dels infants, i que puguin ser compartides amb les famílies i altres companys
  • reconèixer les creacions i afavorir la identificació d’aquestes afegint les fotografies

I l’àrea del currículum més rellevant en aquesta proposta fa referència al llenguatge artístic, el qual es serveix de la manipulació de materials, textures, objectes i instruments i de l’aproximació respectuosa a les produccions plàstiques dels companys i de l’entorn proper i llunyà per permetre l’adquisició de noves habilitats i destreses, de vies personals d’expressió i per despertar la sensibilitat estètica i la creativitat [...] Aquests llenguatges contribueixen al desenvolupament integral dels infants i són instruments de relació, regulació, comunicació i intercanvi i l’eina més potent per expressar i gestionar les pròpies emocions i per representar la realitat.

*Extret del Decret 71/2008 pel qual s’estableix el currículum de l’etapa d’educació infantil a les Illes Balears.


Els blocs de construcció són un joc suficientment conegut per a tothom, però sovint es desconeix l’origen d’aquestes propostes. *Friedrich Froebel fou el precursor d’aquesta tipologia de jocs, dissenyant una caixa que contenia blocs de formes diverses. Eren molt senzills i elegants i permetien explorar el raonament espacial, el pensament analític i el disseny creatiu.
Froebel considerava l’infant una part activa dels seus processos de desenvolupament i d’aprenentatge fomentant el joc com a element que impulsa l’activitat d’aquests a partir de la creativitat.

*Extret dels apunts assignatura Pedagogia Contemporània d'Antoni Colom. Estudis de Pedagogia, curs 2005/06.

Els dubtes, interrogants o dilemes que jo em plantejo són...
- i si l’infant construeix a terra perquè prefereix fer una construcció en horitzontal i l’espai de la taula no li basta? Com se li pot donar continuïtat i visibilitat a la seva acció?
- i quan les construccions es queden a la taula al llarg dels dies, perquè no s’ha pogut establir un moment de joc durant un parell de dies seguits? Quin sentit té tenir la construcció a la taula sense que l’infant la pugui fer evolucionar?

Pel que fa a la satisfacció dels implicats, podem dir que als infants que són els principals protagonistes de les seves accions, poder posar la foto a la seva creació és una manera de veure reconeguda la seva tasca i els agrada. Ho veiem amb la cara de satisfacció que fan quan van al plafó a cercar la fotografia per poder-la posar al costat o a sobre de les peces. A les famílies els agrada poder veure allò que els infants creen durant la jornada a l’escoleta; i per a la mestra, aquest racó permet observar els tipus de construccions que fan els infants.
Però pel que fa a si la pràctica dóna valor al centre o no, pens que el fet de tractar-se d’una estratègia impulsada a nivell d’aula, no ha permès de moment gaire difusió i per tant no permet tampoc que es conegui més enllà de les parets de l’escola, ni de l’aula podríem dir. També cal dir que com que es tracta del primer any que s’ha posat en funcionament, no es tenen evidències demostrades que el racó sigui doni els resultats esperats, encara que de moment pel que s’ha observat el resultat sigui positiu.
  
I finalment, en quan a les pràctiques que no existeixen, pens que seria interessant després de construir, demanar als infants, què és allò que han construït; què significa per a ells; dibuixar-lo per afegir-hi significat, és a dir, continuar l’acció per no solament construint allà mateix al dia següent, sinó donar continuïtat a l’acció a través de diversos mitjans (explicant, dibuixant, etc.)


Competències etiquetades
4.2. Identifica bones pràctiques i les compara: he escollit aquesta competència, perquè pens que és la que més clarament identifica aquesta activitat, ja que es tracta de triar el que pensam que és una bona pràctica que es du a terme al nostre centre. I amb la tasca que hem realitzat a classe, amb la posada en comú amb altres companyes, hem pogut comparar diverses pràctiques, i sobretot compartir i ampliar el nostre coneixement i bagatge a nivell d’estratègies.

13 comentaris:

  1. Hola Marina!

    Crec que has triat una molt bona pràctica, ja que, com tu dius, permet als infants treballar el raonament lògic-matemàtic, la concentració, i també permet a les famílies conèixer el que fan els seus infants dins el centre entre d'altres coses. Crec que a més del que tua has dit, també es treballa amb la identitat d'un mateix, ja que quan els infants han d'anar a cercar la seva fotografia per identificar la seva construcció i això suposa una feina d'autoconeixement.
    D'altra banda, m'agradaria comentar-te que sobre el dilema que proposes de "i si l’infant construeix a terra perquè prefereix fer una construcció en horitzontal i l’espai de la taula no li basta?" és com una "assignatura pendent" d'aquesta pràctica, perquè no podem negar a un infant que no ho faci al terra si ell ho necessita, perquè estariem reprimint la seva creativitat. Per tant, no quedaria altra que convidar-lo a limitar-se a l'espai de la taula o haver de derfer la construcció una vegada l'hagi acabada. Encara que també recordo una pràctica semblant que vam veure una vegada a classe (no recordo ni quan ni a quina assignatura), on es feien construccions a l'aula i una vegada un infant va necessitar més espai del permès per construïr; llavors, la mestra va haver d'iniciar un treball de conscienciació per a tots els infants per tal de que respectessin l'obra. D'aquesta manera es treballava el respecte per els altres. Se que és una tasca una mica complicada, però tal vegada seria una solució.

    ResponElimina
  2. Hola Isa! Moltes gràcies pel teu comentari! La veritat és que no record quina pràctica és aquesta que me comentes, potser la vàreu fer a alguna assignatura que jo no he fet. Si per una d'aquelles la trobes, m'agradaria veure-la, per poder aportar-ho a la meva tutora.

    Respecte al contingut sobre la identitat que afegeixes, tens tota la raó, perquè és veritat, i se m'ha passat per alt. És un element ben interessant, ja que aquesta edat en la que ens trobam estan en ple procés de creació de la seva identitat.
    La veritat és que amb les fotografies els infants d'aquesta aula s'identifiquen molt bé. De fet, la mestra utilitza també un plafó semblant amb fotografies semblants, quan s'ha de dividir el grup per a fer dues activitats diferents. Té una pissarra dividida en dues parts i posa els infants que per exemple han d'anar a fer safates d'experimentació , a un costat amb una foto de les safates; i els infants que van al racó de natura del pati, a l'altre costat amb la foto del racó. D'aquesta manera tan visual als infants els és molt més fàcil entendre que un grup fa una activitat i l'altre grup fa l'altre.

    Gràcies per els aportacions, ajuden a millorar!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Interessant el que em comentes!
      He cercat aquest article, però no se on el dec tenir, me sap greu, si per casualitat el trobàs, t'ho passaré ;)

      Elimina
  3. Hola Marina!

    M'ha agradat molt llegir aquesta bona pràctica que realitzau a l'aula on fas pràctiques, i m'ha fet reflexionar i relacionar amb el racó de construccions que tenim a l'escoleta de Valldemossa, on jo faig pràctiques.

    El fet de poder identificar cada construcció amb la imatge de l'infant que l'ha creat em sebla ideal, fantàstic. I és que crec que no hi ha res més important que respectar els aprenentatges i els fruits que han creat els infants, donant així la importància que es mereixen, treballant la identitat, la continuïtat dels seus jocs i a més, la seguretat i confiança d'un mateix. Pens que és una bona pràctica que es podria incloure al centre on jo faig pràctiques, i de ben segur que serà una bona passa.

    Per altra banda, un dubte que tu et demanes és al voltant de no poder jugar a aquest espai de construccions en dies consecutius. Pens que identificar cada construcció per poder-li donar una continuitat perd tot el sentit si no es deixa el temps per poder-ho fer. Aleshores, crec que seria interessant tenir cada dia un temps (determinat, si cal) dedicat als espais i propostes permanents de l'aula per tal d'assegurar que els infants disposen d'aquest i satisfer les seves necessitats a propostes iniciades si escau. Pot ser dins la vostra dinàmica d'aula no és possible, però de ben segur que incloure aquest temps com un moment del dia, que arribi a ser com una rutina de joc lliure dins l'aula, seria un fet positiu per als infants.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Àngels! Gràcies pel teu comentari... la veritat és que el dia a dia es menja les propostes! I pel que veig (cosa que tampoc m'agrada) donar continuïtat és difícil ja que gairebé cada dia hi ha activitats programades: dilluns psico, dimecres música, dijous taller i divendres safates d'experimentació. Tal vegada estaria bé iniciar les construccions dilluns, i permetre que a l'estona de joc lliure de dimarts, tornar a treure les peces de construcció per donar aquesta continuïtat; i cercar més estones de joc per poder-ho fer, sense que això vagi en detriment a les altres propostes de joc (animals, botiga, encaixos, etc.). Perquè sabem que les construccions és un joc molt important però la resta també ho són per al seu creixement i cal trobar una estona per a que totes les propostes puguin tenir un lloc en l'horari.

      Gràcies per la teva aportació... és un tema complicat, però pens que podem trobar una solució.


      Elimina
  4. Hola Marina,

    He llegit la teva entrada i he de dir que aquesta proposta de les construccions personalitzades m’ha semblat molt atractiva.

    Primer de tot volia destacar l’organització i decoració del propi racó de les construccions, ja que el propi disseny juntament amb les imatges de construccions reals i de diferents tipus, em sembla un molt bon punt de partida per al joc dels infants. A la vegada que ho trobo una bona manera de convidar a les famílies a fer les seves aportacions a la dinàmica de l’aula i així poder-se implicar.

    M’ha resultat interessant el fet que els infants tinguin la possibilitat de identificar les pròpies construcció amb una foto seva que els ajudi a poder signar el seu treball i posar cara als seus esforços per tal que, tant ells mateixos, com els companys, les mestres i les famílies puguin reconèixer i valorar les seves creacions. Penso que s’aconsegueix així fomentar la motivació i la implicació dels infants en la dinàmica, atorgant-los el protagonisme.

    A més a més un factor que per jo és determinant en aquesta bon pràctica és el fet que ofereixi continuïtat en el temps, donant l’oportunitat als infants d’evolucionar, d’anar fent modificacions i canvis en el seu joc i prenent decisions.

    En relació al que penso que podria incorporar a la meva
    escoleta de pràctiques, Valldemossa, és cert que nosaltres disposem d’un palé on poder fer construccions amb total llibertat, però no té rodetes i sols es mou quan les mestres decideixen canviar-lo de lloc, però no es un espai dedicat en exclusivitat a les construccions, ni que sempre es torbi al mateix lloc i tampoc està identificat com a tal. Crec que els infants del meu centre no disposen de l’oportunitat de donar a les seves creacions aquesta continuïtat que s’ofereix a la teva aula i que l’estratègia de les fotografies per identificar les seves construccions podria afegir molt riquesa a aquest espai del meu centre, per tal que vagi millorant.

    Per acabar, i una vegada feta la meva valoració al voltant d’aquesta bon pràctica, és cert que estic d’acord amb la reflexió que fa la meva companya Àngels en relació a la pèrdua del sentit o la riquesa d’aquesta iniciativa si se’ls ofereixen els recursos per poder donar continuïtat al seu joc però no el temps per poder fer-ho. Penso que podria oferir moltes possibilitats als infants aquest temps de joc lliure dins la dinàmica de l’aula del que parla ella al seu comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Maria!

      Motles gràcies pel teu comentari. També estic d'acord amb tu pel que fa a la decoració del racó, pens que és important ambientar els racons de joc, ja no sols a nivell estètic, sinó per donar un impuls al joc dels infants, que pot guiar les seves accions i pot servir d'inspiració.

      Estic contenta que vegis alguna oportunitat de posar-ho en pràctica a la teva escoleta. La veritat és que si el temps ho permet donar aquesta continuitat és molt enriquidor per als infants!

      Gràcies!

      Elimina
  5. Hola Marina !!
    Així com ja t'han dit les companyes, crec que exemple de bona pràctica que comentes és original i té molts punts interessants.
    Jo només et volia comentar una cosa, que em va cridar l'atenció quan ho llegia: les imatges de construccions que pengeu, com inspiració i referències, estan a l'alçada dels adults o dels infants? És que pel que es veu a la imatge, sembla que estiguin a l'alçada de l'adult i en cas de ser així... això sí que ho trobaria un punt a millorar. No creus ?

    Des que estic realitzant les pràctiques 0-3 estic m'estic sensibilitzant amb aquest tipus de detall que a tantes escoletes sembla que a vegades passen per alt.. ( mai millor dit !! )

    No insisteixo més en explicacions del per què posar-ho a s'alçada de l'infant, ja que tal vegada ja ho feu així, i ha estat només una impressió meva a partir de sa foto.

    Salutacions !!

    Ade

    ResponElimina
  6. Hola Adelina!
    Primer de tot gràcies per aturar-te a llegir el blog i a comentar la bona pràctica que he compartit amb vosaltres.

    Com dius, a la imatge no queda del tot clar l'alçada de les imatges. En el moment que vaig fer la fotografia, el racó de les construccions estava ubicat en un espai determinat, però ara ja ha canviat després d'una remodelació que vam fer amb la tutora, degut a la creació d'un nou racó, però també en gran part perquè per donar major visibilitat al racó de les construccions, el vam ubicar just al costat d'una vidriera que dóna al pati, per a que la resta de companys i famílies poguessin veure les creacions dels infants. Aleshores, amb aquest canvi d'ubicació les imatges també han estat recol·locades, i s'ha abaixat la seva alçada. Cal dir però que no acaben d'estar ben a l'alçada estricta de la mirada dels infants, però tampoc podem dir que estan a l'alçada dels adults. Diria que està en un punt intermig, però per questions de logística, perquè la línia estètica de l'escoleta no permet penjar coses a la paret directament sinó que s'utilitzen reixes com la que veus a la imatge.

    Gràcies pel comentari!

    ResponElimina
  7. Hola Marina !!
    Com no m'he d'aturar a llegir el teu blog !! M'encanta !! M'agraden molt les teves aportacions. Les trobo molt acurades i m'agrada el to en el que expliques les coses.
    Em sento molt propera a la teva actitud, com a futura mestra i com a persona. El teu blog, és una referència per mi ja, quan tinc temps de guaitar un poquet els blogs dels companys i companyes.

    Sobre la resposta que em dones... dir-te que em xoca.
    He tornat a mirar bé sa foto i certament a la foto original sembla bastant evident que estan a l'alçada dels adults. Si ja les heu devallat un poc, millor, però si encara no estan a l'alçada dels ulls de l'infant, segueixo sense entendre-ho.
    Disculpa però això que dius de la línia estètica, em deixa "de pedra". Què és això de la línia estètica per davant de la línia pedagògica ?
    La meva tutora de pràctiques sempre em diu que hem de recordar sempre que el protagonista de la nostra activitat és l'infant i que és important que no ho oblidem mai.
    Per exemple, quan cel·lebrem sa primavera, el dia del Caramel·ler, etc.. qualsevol activitat, hem d'estar sempre atents a que el protagonista no sigui l'activitat en si, sinó l'infant, el seu gaudi, la seva experiència, el seu aprenentatge en aquella activitat. Estar atents sempre a que l'activitat estigui pensada i conduïda a la mida de l'infant, per al seu aprofitament, en cada petit detall.
    Jo he après molt d'aquesta reflexió i des que em va quedar clara, intento no perdre mai aquest enfocament.
    Per això, no entenc que unes imatges que estan penjades per a que serveixin d'inspiració d'alguna manera als infants, estiguin col·locades a una alçada que no és la seva...

    I no entenc tampoc que cap línia estètica d'una escola pugui passar per davant dels objectius pedagògics. Sí que entenc que no es vulguin fer malbé les parets, però per això hi ha solucions compatibles amb el que plantejo ....

    Esper no molestar amb el meu to directe, escric amb un poc de frisseres des dels ordinadors de la UIB, i he escrit el que pensava directament. Sé que entre tots i totes enriquim aquest debat.

    Salutacions !!

    Ade

    ResponElimina
  8. Hola Adelina!

    Primer de tot voldria aclarir que en cap cas he dit que a l'escoleta es posi per davant la línia estètica per davant la línia pedagògica (només faltaria!!!).
    Pel que veig estàs molt sensibilitzada amb aquest tema i ho comprenc degut a la importància cabdal que té. Jo també n'he pres més consciència des que faig pràctiques, evidentment. Però com et vaig comentar, en la nova ubicació de les imatges s'han abaixat i vaig utilitzar la frase "alçada estricta" perquè no estan just abaix, però els infants les veuen a la perfecció.

    Salut!

    ResponElimina
  9. Hola Marina! Em sembla una pràctica molt interessant i et dono les gràcies per compartir-la perquè m'ha fet reflexionar sobre la significativitat d'aquest racó.
    A la majoria de centres, quan parlem de jugar a les construccions ens referim a oferir als infants les peces de plàstic de construccions i a que ells elaborin les seves creacions. És sol limitar a un moment de joc i entreteniment al llarg de la jornada però sense cap transcendència per a l'infant. Crec que amb aquesta idea que ha tingut la tutora de la teva aula, tan senzilla però tan enginyosa alhora, es permet que l'infant es senti creador de la seva obra, se li dona una importància i un reconeixement a la seva acció. La mestra té l'oportunitat de poder observar com l'infant crea i com evolucionen les seves construccions.
    El racó, a més, és molt atractiu visualment per als infants, afavorint que els petits es sentin motivats per a treballar en aquest racó.
    He tingut l'oportunitat de poder visitar una escola on també s'havia planificat acuradament aquest espai i el material de construccions ofert. En aquest centre, s'oferien també peces de material natural per a les construccions com podien ser fustes de diferents mides, tronquets d'arbres, pedres... Els materials es mostraven als infants de forma ordenada i classificada segons el tipus de material, ajudant-se de fotografies. També, s'incorporaven joguines com podien ser animalets o personatges de tipus lego per a què els infants tinguessin l'oportunitat de realitzar diferents tipus de jocs simbòlics amb les construccions realitzades. Un aspecte innovador que també incorporaven és la presència d'un mirall per tal que els nens poguessin tenir una visió des de tots els angles de la seva construcció, d'aquesta manera els petits es poden construir una idea mental de totes les dimensions de l'obra.
    Espero que aquestes idees t'ajudin en el teu procés de reflexió i tal vegada, et donin noves idees per a millorar aquest bona pràctica. Et dono l'enhorabona per aquesta experiència que heu desenvolupat a l'aula!

    ResponElimina
  10. Hola Tanit, moltes gràcies pel teu comentari i per les idees que m'aportes. Són molt interessants. Ja he acabat les pràctiques però com que seguiré en contacte amb la meva tutora li faré arribar aquestes propostes, que ben segur acollirà de bon grat per poder ampliar les experiències que els infants puguin tenir amb aquest racó!

    Salut!

    ResponElimina