El projecte de millora que realitzam les quatre alumnes en pràctiques de
l’Escoleta Municipal d’Esporles porta per títol: “La figura del mestre: rols
i models d’actuació”. És un tema que ens ha vingut determinat pel propi
centre, ja que l'equip educatiu de l'escoleta d'Esporles cerca constantment una
millora de la qualitat educativa, i aprofiten la presència de les alumnes en
pràctiques per a que realitzin aquesta anàlisi i els facin propostes de
millora.
Façana de l'escoleta |
És un centre que demostra tenir un afany per millorar l’atenció als
infants, el funcionament del centre, les experiències que es produeixen en
ella, etc.
Per al nostre projecte ens han proposat observar i analitzar el rol de les
mestres, les seves actituds i els seus models d’actuació, per tal de crear un
esperit crític i reflexiu a cada una de les educadores, i millorar així el seu projecte educatiu.
El projecte proposat se’ns ha
plantejat com una continuació del projecte que les alumnes en pràctiques varen
realitzar el curs 2011-2012 relacionat amb la gestió i la qualitat del temps a
l’escoleta.
Així, seguint aquesta línia, el nostre projecte va encaminat a centrar-nos
en les actituds de la mestra per revisar la seva tasca educativa, des d’un punt
de vista extern, aprofitant que som persones que ens estam formant en aquest
món de l’Educació Infantil i que tenim la teoria més recent. És a dir, és una
oportunitat per comparar la teoria amb la pràctica educativa que es porta a
terme a través de l’observació de la manera de fer, estar i ser de l’educadora
a l’escola, amb els infants però també amb les famílies.
El projecte l’estam desenvolupant a les aules de segon i tercer nivell,
concretament a una aula de 1-2 anys (Na Rínxols d’Or) i a tres aules de
2-3 anys (L’aneguet lleig, Els Tres Porquets i Les Set Cabretes); en les quals
hem dut a terme les observacions durant els següents moments de la jornada
escolar:
- La rebuda dels infants i les famílies.
- El plafó de bon dia.
- L’alimentació (berenar i dinar)
- El pati
- La higiene
- El descans
- Psicomotricitat
Després de realitzar els registres (en vídeo i notes de camp) farem un
buidatge amb una graella que hem creat nosaltres mateixes, en la que podrem
plasmar la informació més rellevant de les observacions recollides. I llavors
contrastar-ho amb la informació que hem anat recollint fruit d’una extensa
recerca bibliogràfica que estam duent a terme paral·lelament, sobre el rol de
la mestra, les seves actituts i els seus models d’actuació.
Per això, considerem que aquest projecte ens serà molt útil de cara al
nostre futur professional, perquè en el nostre dia a dia ens estem nodrint de
les bones actuacions i bones pràctiques que es desenvolupen en el centre ja que
estem en constant observació i anàlisi dels models d'actuació i les diverses
estratègies d'intervenció que té cada mestra; però també perquè ens estam
documentant de manera molt extensa sobre el tema, i això ens està enriquint
molt.
Per acabar, cal
dir que la posada en pràctica del projecte i els resultats no depenen de
nosaltres perquè no podem introduir canvis físics en l'entorn sinó que el
nostre treball es basarà en crear un ambient de reflexió entre l’equip
educatiu, per a que les educadores passin a ser conscients d’allò que nosaltres
hem vist durant l’estada a l’escoleta, i així siguin elles mateixes qui reflexionin
sobre les seves actuacions a partir del nostre projecte i de la informació que
els anem proporcionant, i així poder dur a terme les modificacions que cada
mestra consideri necessària.
És per aquesta
raó que creiem que el tema del nostre projecte és una mica compromès, perquè sense
gaire experiència pràctica ens trobam avaluant les mestres que fa anys que fan
feina d’educadores a l’escoleta. Cal dir que no és una tasca gens fàcil, però nosaltres
els intentarem aportar una mirada fresca i fonamentada a nivell teòric que els
permeti millorar encara més la seva atenció als infants i a les famílies, per
tal d’incrementar la qualitat educativa del centre.
Competències etiquetades:
5.2, 5.4
Hem etiquetat
aquestes dues competències perquè fan referència a la reflexió sobre el
projecte de millora. En aquesta entrada hem justificat i contextualitzat el
nostre projecte de millora a partir de l'anàlisi de necessitats i de la
identificació del problema, així com també hem exposat alguns dels obstacles i
resistències presents en l'aplicació del projecte de millora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada