L’observació que a continuació es narra no és una observació d’aula
pròpiament dita, però si que és una observació d’una situació educativa, que s’ha
donat avui dematí quan les mestres han decidit sortir a fer una volta pel poble
quan han vist que els infants estaven una mica exaltats després d’alguns dies
de vacances:
"Avui hem retornat a l’escoleta després d’un llarg pont de 5 dies. I
els infants venien bastant esverats. Els primers minuts dins l’aula han estat
moguts, i la mestra, per experiència, m’ha comentat que quan veu que els
infants estan pocs receptius per a activitats que requereixen una major
concentració o quan veu que necessiten esplaiar-se, els deixa sortir al pati
abans o com avui, ha ha proposat a les altres mestres de sortir a fer una volta
per el poble.
Ha estat dit i fet, han berenat de fruita, llavors han sortit al
pati a rebre la Jaia Quaresma
que ha vingut carregada novament de joguines (aquest cop equipament per al racó
de cuinetes, i cotxes i motos petits) i li han llevat una cama; i després, els
infants s’han anat col·locant, cadascú amb els seus companys d’aula i la seva
mestra, a la corda amb anelles que tenen a propòsit per a les sortides. Aleshores,
quan els infants han estat col·locats, hem sortit de l’escola. Al principi
semblava una sortida una mica improvisada perquè les mestres no sabien molt bé
on anar, ja que sovint surten a la plaça del poble, però avui el parc estaria
banyat perquè el vespre havia plogut, i han decidit canviar de ruta. Així, hem
passejat pel poble, i de cop, quan passàvem per davall un arbre, una de les
mestres ha reparat el cant d’un ocell. Era un cant especial, i hem fet que els
infants es quedassin en silenci per a que poguessin gaudir d’aquell cant. Era
un cant agut, que jo crec que no havia sentit mai, o si més no, no l’havia
escoltat tan detingudament com avui. Per un moment, només se sentia aquell
cant. Hem alçat la vista, i hem vist un ocell de plomatge blau grisenc que volava d’una branca a l’altra, i finalment
ha volat cap a un altre arbre fins que ha desaparegut de la nostra vista i les
nostres oïdes, i hem continuat el nostre passeig. Hem decidit passar per davant
una coneguda botiga de queviures on tenen les fruites i les verdures molt ben col·locades
al carrer, per a que els infants les veiessin i poguessin gaudir dels colors i
les olors dels vegetals.
Llavors, hem passat per davant la biblioteca municipal, de la qual
la mare d’un infant del nostre grup n’és la bibliotecària, hem tocat a la porta i, sense entrar (perquè
el temps no ens ho permetia, perquè ja era hora de tornar), li hem demanat si
ens deixava en préstec tres llibres (un per a cada aula), i així ha estat. Hem
tornat a l’escola, i el moment abans que les famílies vinguessin a cercar els
infants per anar a dinar, hem contat el conte i els infants han estat ben
atents".
He triat aquesta observació ja que m’ha agradat veure i viure com una
situació que en un principi podia semblar improvisada i poc planificada perquè
ha sorgit fruit de l’escolta als infants i del respecte al seu propi ritme i
necessitats del dia, ha esdevingut molt més significativa del que podia semblar
ja que pel camí s’han anat donant situacions i fets que ens han permès reconduir
les intencions inicials per a que fos més rica per als infants. Així, hem pogut
prestar atenció al cant especial d’un ocell, hem observat i olorat les fruites
i les verdures d’una botiga, hem viscut l’experiència de col·laboració dels
serveis municipals (en aquest cas la biblioteca) amb l’escoleta; i hem gaudit d’un
passeig tranquil i proper pel poble.
Competències etiquetades
La competència que he escollit per aquesta entrada fa referència a les reflexions fetes a partir d'una observació d'una activitat realitzada en la que hem pogut viure una sortida que ha permès els infants relacionar-se amb el context proper que envolta l'escola. En ella també hem pogut viure una mica la coordinació existent entre el professorat, així com la flexibilització regnant en la distribució del temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada