dijous, 28 de març del 2013

El cas de... les creences de la mestra


Per a realitzar aquesta entrada sobre les creences de la mestra, em veig obligada a recórrer a una altra observació, ja que la que vaig fer per a la primera entrada del mes de març la vaig fer sobre una sortida que havíem fet aquella setmana, i no sobre un moment d’aula. Així que aquí us descric l’observació:


infants davall la taula
L’acció transcorre després del berenar. Mentre els infants s’acaben de rentar les mans i la cara, la mestra treu els animals per jugar una estona abans de sortir al pati. Els infants es van incorporant al joc a mesura que acaben el moment d’higiene. Mentre són pocs, el joc és tranquil. Però quan ja són tots, el joc s’acaba convertint en una lluita col·lectiva amb els animals fent d’atacants. De cop, un grup d’infants es posa a cridar i entren en una escena de joc simbòlic en que uns infants fan d’animals ferotges i els altres se n’amaguen i fugen d’aquests. En aquest joc d’encalçar i ser encalçats cinc infants es refugien davall la taula abatible que està baixada fugint de les suposades“feres”. Van passant i a mesura que uns surten de davall la taula, els altres s’hi amaguen de nou.
Però la mestra envolta la taula amb les cadires, com si estàs preparant la taula per dinar (no ho havia fet mai això de preparar la taula tan prest). A mesura que la mestra va posant cadires, els infants van sortint i ja només en queden dos. La mestra els demana que surtin per poder posar les darreres cadires. Les meves sospites es confirmen, la mestra no vol que els infants estiguin davall la taula i els fa sortir de sota”.


Just després de viure aquesta situació, quan ja havia llegit l’article de Latorre sobre els les creences dels docents, en va venir al cap una pregunta referida a una possible creença de la mestra: com és que ha posat les cadires envoltant la taula si mai ho havia fet tan prest? Estava realment col·locant la taula per dinar? O és que no volia que els infants jugassin sota la taula?

Així, la creença que en puc extreure d’aquesta observació és que la mestra veu el fet que els infants s’amaguin sota la taula com un fet negatiu, com una entremaliadura.

Per altra banda, pens que cal tenir en compte que a l’aula manca un espai-niu/amagatall en el que els infants es puguin amagar i tenir uns instants d’intimitat, tal com ens exposa Ruiz de Velasco (2011,174): “El espacio nido es un espacio simbólico de seguridad, bienestar y refugio”. Consider que els infants s’amagaven per sentir-se segurs després de la persecució dels animals ferotges, i que l’actuació de la mestra no fou del més encertat.

Una altra creença que en podria extreure, després de comentar el cas amb una companya a classe, podria ser el fet que la mestra cregui que a la taula no s’hi juga. Que a l’aula hi ha espais destinats al joc, i la taula no n’és un d’ells.

Els Tres Porquets
La veritat és que em va sobtar l’actuació de la mestra, i crec que potser en un altre moment no hagués actuat d’aquesta manera. Potser cregué que el joc s’estava excedint pel que fa a les persecucions i atacs dels animals ferotges, però tal vegada existirien altres maneres d’aturar aquesta dinàmica, com podria ser apropar-se a un dels infants i demanar a què juguen (només la seva presència propera crec que hagués baixat el nivell d'activitat), o intentar atreure l’atenció dels infants més involucrats en els atacs per a que amb els animals reconduïssin el joc. Que és el que va fer al cap d’una estona quan ja havia fet que els infants sortissin de sota la taula, ja que aprofitant que són l’aula dels Tres Porquets i que a la setmana següent havíem d’anar d’excursió a una granja, va demanar a un grup d’infants que l’ajudàs a identificar els animals de granja, per col·locar-los al prestatge de comunicació amb les famílies, per així mostrar-ho al final del dia. Pens que aquesta actuació fou molt més correcta, i que per això no era necessari treure els infants de davall la taula a força de posar cadires.

Competències etiquetades


He triat aquestes tres competències ja que pensar en les creences que jo crec que té la mestra després de l’observació descrita m’ha portat a realitzar hipòtesis sobre el fet concret així com també a plantejar alguns dubtes i proposar alternatives. No obstant això, en el mateix cas descrit he pogut identificar una bona pràctica que pens que va dur a terme la tutora per tal de reconduir la situació, encara que l’actuació inicial no fos la que jo hagués realitzat; i finalment he intentat identificar les creences i concepcions que hi ha darrera l'actuació de la mestra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada